BohaterON

2 . 11 . 2025

 BohaterON w Twojej Szkole 

BohaterONBohaterON w Twojej Szkole to część ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej BohaterON - włącz historię! Kampania ma na celu upamiętnienie, uhonorowanie i bezpośrednią pomoc uczestnikom Powstania Warszawskiego, edukację społeczeństwa, a także promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.

W bieżącym roku szkolnym również uczniowie naszej placówki już po raz drugi zaangażowali się w realizację scenariuszy oraz utrwalenie pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego.  Tegoroczna edycja poświęcona została kobietom – uczestniczkom powstania, które stanowiły około 20 proc. wszystkich powstańców i odegrały niezwykle ważną rolę w jego przebiegu.

W ramach wyżej wymienionej akcji uczniowie klas II–VIII poznawali rolę kobiet w Powstaniu Warszawskim.

W klasach VI-VI zrealizowano zajęcia zatytułowane „Przy takich dziewczynach nie można się było bać. Bohaterki Powstania Warszawskiego w walce o wolność”. Uczniowie obejrzeli film „Przy takich dziewczynach nie można się było bać”, dzięki któremu dowiedzieli się, że kobiety odegrały bardzo ważną i aktywną rolę w Powstaniu Warszawskim. Czytali fragmenty wspommnień Siostry Lucyny Reszczyńskiej, Danuty Ciecierskiej-Stokłosy oraz Danuty Hibner „Niny” i analizowali piosenkę „Sanitariuszka Małgorzatka”.

Uczniowie klasy IV poznali również opowiadanie Magdaleny Górskiej „Iskra nadziei” ukazującym wojnę oczami dziecka.

Uczniowie klas VII–VIII oglądali film „Kobiety w Powstaniu Warszawskim”. Pracując z Kartą Bohaterki i tworząc infografiki, poznali losy kilku  bohaterek Powstania Warszawkiego: Zofii Lokajskiej-Domańskiej, Haliny Jędrzejewskiej, Elżbiety Zawackiej, Wandy Traczyk-Stawskiej, Barbary Matys-Wysiadeckiej, Krystyny Krahelskiej. Uczniowie klasy VII uczestniczyli też w zajęciach MY #TEŻBYLIŚMYMŁODZI OPOWIEDZIANA I NIEOPOWIEDZIANA HISTORIA POWSTAŃCÓW. Analizując wypowiedzi powstańców, uczniowie aktywnie włączyli się w dyskusję na temat znaczenia młodości, wyborów życiowych oraz odmiennych, a jednocześnie uniwersalnych wyzwań, przed którymi stoją różne pokolenia.

Uczniowie klasy VIII, uczestnicząc jeszcze w zajęciach „Co za historia. Powstanie Warszawskie”, pracując w grupach i tworząc infografiki, pogłębili i utrwalili tematykę Powstania Warszawskiego. 

Uczniowie klasy II przygotowali pracę plastyczną „Serce dla Bohaterki” ze zdjęciami kobiet walczacych w Powstaniu Warszawskim.

                                                                                                    Katarzyna Szymańska

Galeria

Strony projektu

do góry